שלום לכולם.

יש לציין ששאלות לפרשת בראשית יש באמת הרבה, בעיקר בגלל שזו פרשה שנראה כאילו הסיפורים בה לא מהעולם הזה, החל מסיפורי הבריאה, ועובר לסיפור אדם, חווה והנחש בגן עדן (למה דווקא נחש?!), כמו כן, עץ הדעת ועץ החיים נשמע כאילו לקוח מסיפור אגדה כיוון שאוכל בד"כ לא עושה אותנו יותר חכמים, או נותן לנו חיי נצח.

 

אפילו כאשר מגיעים לכאורה למצב "רגיל" אחרי שגורשנו מגן עדן והתחלנו לחיות על האדמה, ללדת ולעבוד את האדמה ככל האדם כפי מציאות שאנחנו עוד איכשהו יכולים להכיר- פתאום מתברר שאנשים חיו מעל ל 100 שנה כמו כלום (כשבעולם שלנו מי שעובר את מאה השנים הראשונות כבר אין לו שיניים, שיער, וכוח ללכת בכוחות עצמו – ההתבלות הטבעית של הגוף לא תופסת תוחלת חיים הנעה בקלות בין 500 ל 900 שנה) .

 

לא מספיק כל זאת אלא שבסיומת מדהימה של הפרשה אנחנו מגלים כי בני האלוהים (שאמורים להיות בשמיים) התאהבו בבנות הארץ והחלו להתחתן איתם וללדת איתם ילדים.

 

בכל אופן, היות ומדובר בדברי תורה כתובים מצד אחד, וגם מצד שני עולם המציאות הטבעית שאנו חיים בו ויכולים לקבל במסגרתו דברי היגיון אנושי וטבע, פשוט נשאל את השאלות שצריכות להישאל,

 

ונתחיל מבראשית….

 

"בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום ורוח אלוהים מרחפת על פני המים…"

 

1. באופן פשוט, הקב"ה ברא את השמים ואת הארץ אבל מהפסוקים נראה כאילו הארץ כבר הייתה קיימת לפני כן… (וגם מים וחושך כבר היו) – אז מה רוצה התורה לספר לנו בקשר לכך?
במצב כזה, איך אפשר לייחס את הבריאה להקב"ה יש מאין?
איך פתיחה כזאת אמורה להרגיע אותנו שהעולם לא החל מה"מפץ הגדול" אלא מהקב"ה?
השאלה הבאה קשורה גם לזו.

 

2. מדוע כתוב "ברא" בריאה זה בדרך כלל יש מאין? לכאורה היה אפשר וצריך לדייק ולכתוב: "בראשית סידר הקב"ה את השמים ואת הארץ מהתוהו ובוהו שהיה בה ואח"כ ברא את…".

 

3. שאלה שנראה לי שהיא ברורה לכולם אבל בכל זאת, היא חייבת להישאל פה…

ביחס לדבריו הראשונים של רש"י על הפרשה שהיה צריך להתחיל את התורה מ"החודש הזה לכם", בגלל שהיא המצווה הראשונה שנצטוו בה בני ישראל אך מדוע בכל זאת פתח בבראשית? כדי שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים, נוכל להגיד להם שכל הארץ של הקב"ה והוא ברא אותה והחליט לתת אותה לנו, אם היה רוצה היה לוקח מאיתנו ונותן למישהו אחר.

 

אז ככה:

א) זה שהקב"ה ברא את הארץ, זה לא אומר בהכרח שהוא החליט גם לתת אותה דווקא לנו.

ב) למי בדיוק אנחנו אמורים להגיד את זה? לאויבינו שרוצים את הארץ שלנו? האם יש סיכוי שזה יעזור???

 

4. אולי הדבר הבא לא נחשב כ"כ כשאלה, אבל זה בהחלט מעורר את המחשבה:
התורה מספרת לנו שהקב"ה ברא כל מיני דברים פיזיים, אך בין השורות היא גם מספרת שהוא ברא… את הזמן (יום אחד, יום שני וכו…) מה זה אומר לנו לגבי כל מערכת הזמנים שלנו? מה זה אומר לגבי שבתות וחגים?

5. בפרק ב' פסוק ה' כתוב: "וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ וכל עשב השדה טרם יצמח כי לא המטיר ה' אלוהים על הארץ ואדם אין לעובד את האדמה":

 

א) מה הסיבה בגללה לא צומחים שיחים ועשבים? בגלל שאין גשם או בגלל שאין אדם שיעבוד את האדמה?
ב) מדוע צריך אדם כדי שיגדלו שיחים ועשבים?

ג) מדוע צריך גשם כדי שיגדלו שיחים ועשבים? (כתוב "ואד יעלה מן האדמה" – ז"א שהייתה סוג של השקייה מסויימת, ואפילו אם האדמה הייתה לחה מאותו אד, זה כבר מספיק כדי שיגדלו עשבים).

 

6. כיצד יתכן לומר שאנשים חיו כ"כ הרבה זמן? מה לגבי ההתבלות הטבעית של הגוף? מה התורה רוצה לומר לנו בזה שהקדישה מקום לומר לנו את הגילאים של האנשים הראשונים?

 

7. מיהם בני האלוהים? למה הם צריכים להתחתן עם בנות הארץ? האם אין להם בנות בשמים?

 

זהו לבנתיים, לכל מי שיש להוסיף שאלה או כיוון תשובה – ניתן לעשות כך בתגובות המופיעות בסוף המאמר.

 

כמו כן, יש לציין שלחלק מהשאלות המופיעות כאן, ניתן למצוא תשובות ואיזכורים בשיעורים הקוליים והמאמרים המופיעים באתר.

 

בברכת שבוע טוב,

מתניה דויטש.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.