נפתלי


 


בראשית ל' ז': "ותהר עוד ותלד בלהה שפחת רחל בן שני ליעקב, ותאמר רחל, נפתולי אלוהים נפתלתי עם אחותי גם יכולתי, ותקרא שמו נפתלי". רש"י: "נפתולי אלוהים: "מנחם בן סרוק פרשו במחברת צמיד פתיל, חיבורים מאת המקום נתחברתי עם אחותי, לזכות לבנים. ואני מפרשו לשון עיקש ופתלתול, נתעקשתי והפצרתי פצירות ונפתולים הרבא למקום, להיות שוה לאחותי. ד"ה גם יכולתי: "הסכים על ידי, ואונקלוס תרגם לשון תפילה, נפתולי אלוהים נפתלתי, בקשות החביבות לפניו, נתקבלתי ונעתרתי כאחותי."


אנו רואים שבניגוד לדן, לא מדגישה רחל את הקירבה, לצד הטבעיות שנובע מהיות בלהה בתה של פלגש לבן, אלא ישנה פה הדגשה ונסיון להתדמות ללאה. זאת ניתן לראות מדברי רחל שאומרת: "נתחברתי עם אחותי", וכן: "הפצרתי להיות שוה לאחותי" וכו'.


אם כן יוצא, שבבן השני של בלהה מנסה רחל להבנות, לא מצד ההתקשרות לצד הטבעי בפני עצמו והתנתקות מהשפעת הבחינה הרוחנית של כוח לבן (המהוה את הבחינה הגורמת לעקרות רחל), אלא דווקא מתוך הדגשת בחינת לאה, שהרי לאה כן מצליחה להוליד. על כן באה קנאתה של רחל "במעשיה הטובים", הגורמים לה לנסות ולהתדמות לה. בהתדמות זאת מקוה רחל להגיע להריון המיוחל.


משמעות הדבר לגבי נפתלי היא: שיהיו בו בחינות מחוזקות שיושפעו מאופיה ותכונותיה של לאה.


אם כן, כשאנו באים להגדיר את אופיו של נפתלי, אנו צריכים כמו בדן לקחת בחשבון: א) שנפתלי יוצא מהקישור ללבן ברמת הפילגש. ב) שכל ההופעה הזאת של נפתלי היא מכוח רחל, הגורמת לנתינת בלהה ליעקב. ג) שבלידה זאת, מתדמה רחל ללאה.


על כן ברור שהאופי הבסיסי אצל נפתלי יהיה גם הוא אופי טבעי גשמי ברמת הארציות הרגילה (בלא שהצד הרוחני הפנימי מהוה חלק מהמציאות הטבעית כפי שזה בבני רחל (שהרי השפעת לבן ברמת הפילגש, הוא רק מצד הקישור הטבעי ולא מן הצד הרוחני עצמו), כשהכוח הרוחני העליון של לאה, יופיע במערכת הטבעית הזאת וישפיע את השפעתו על התכונות הטבעיות, כפי ערכיות הכוח הרוחני. השינוי שיש בכך ממה שמצינו בדן הוא, שאם בדן השפעת כוח לאה עליו נובעת מן העובדה שבלהה הייתה למעשה צריכה להיות שפחת לאה (כלומר שיש במציאותה מקבילות לאופי לאה), בנפתלי נותנת רחל הדגש משמעותי חזק יותר לעניין הזה ומבליטה גם בעצמה את רצונה להתדמות ללאה. על כן בדן כוח לאה כולו משועבד לבסיס האופי הטבעי החומרי, עד כדי כך שהשפעתו כמציאות רוחנית פנימית היא על פי ערכי החוקיות הגשמית הטבעית (כפי שראינו בשמשון מצד אחד, ובמקורות הירדן מצד שני).


לעומת זאת בנפתלי, אמנם גם אצלו בסיס אופיו הוא במישור הטבעי והגשמי (כיון שגם הופעת נפתלי היא מכוח רחל), אולם הופעת כוח לאה בתוך הטבעיות הזאת מגיעה כפי ערכיותה שלה.


משמעות הדבר היא, שבתוך טבעיותו של נפתלי תופיע חוקיות של עולם רוחני פנימי.


כך אנו באמת יכולים לראות בנפתלי על פי ברכת יעקב:


 


 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.