יש הבדל בין השכול שלנו לשכול שלהם. אנחנו מקדשים את החיים ובעוד הם (הפלסטינים), מקדשים את המוות. "זו חברה שחפצה במוות, השמחה על הפיכתו של הבן לשאהיד".

 

אלו האמירות שהובילו השבוע המפכ"ל רוני אלשיך ולאחריו שר הביטחון בוגי יעלון.

 

ואני שואל אתכם, אלו אמירות רציניות? עם תפיסה שכזו את האויב העומד מולנו, אנו יכולים לנצח? מישהו מעלה בדעתו שמשפחה פלסטינית מולידה ילדים על מנת שימותו? הם אינם אבלים על מות ילדיהם?

 

אין ספק שהחברה הישראלית עומדת נבוכה, מול התגייסות ילדים, נערים, נשים ובעלי השכלה אקדמית, ללכת ולדקור מכל הבא ליד, כשהם יודעים שרוב הסיכויים שלא יחזרו חיים. אין ספק שהתרבות הישראלית, עומדת תמהה מול תרבות ה"שאהידיות", שאינה נתפסת בכלי תפיסתה התרבותית.

 

פטרוניזם מערבי מעוור

 

אולם אסור שמבוכה וחוסר הבנה אלו, יתנו לגיטימציה למסקנות חסרות היגיון. מסקנות שבטווח הקצר נותנות מרגוע דמיוני במאבק היום יומי שלנו כיום מול ניסיונות הרצח שאנו פוגשים בכל חלקי הארץ, אולם בטווח הארוך הן רק מחלישות אותנו במאבק בין התרבויות.

 

ברור לכל בר דעת, שהשימוש בשאהידיות, אינה שאיפה לעת שלום, אלא בעת מלחמה אך ורק בעימות מול האויב. אנו צריכים להפנים עם כל הקושי שבדבר, כי ישנה סיבה תרבותית מדוע האסלאם כה שונא אותנו ולהתמודד מול סיבה זו, ולא להרגיע את עצמנו בטענת שווא אווילית, שהמוות הינו מטרתה ושאיפתה של אומה שלמה.

 

את שדרת העימות בין התרבויות, ניתן לגזור מאותה שאהידיות ממנה אנו כה סולדים.

 

השאהידיות – קיום הגוף לעד

 

התרגום העברי למילה שאהיד הינה –עדות! בתרבות התורנית, "עדות" משמעה הוא "קיום"!

 

מי שמתבונן על חזון 72 הבתולות המובטחות לשאהיד בלא גאווה פטרנליסטית מערבית מזלזלת, מזהה, שהעתידניות האסלאמית היא כולה גופנית ומתייחסת לעולם הזה. מכאן מגיע הכוח שלא להיבהל מן המוות ואף לרוץ עימו במלוא העוצמה מול האויב.

 

האמונה בעתידניות הגופנית, משמעה היא אמון בקיומה לעד של הגופניות! המוות מסוגל מקסימום להביא למיחזור החיים, אך לא לאיבודם. כמו עוף החול, חוזר הגוף אל הוויית האדמה וצומח ממנה מחדש אל החיים. זהו הבסיס התרבותי של השאהידיות.

 

"דיבור" הגוף מול ווירטואליות הרוח

 

מול איזו תרבות מציב האסלאם את חזון האלמוות הזה, מול התרבות שהפכה את הגוף לעבד הרצון והדמיון הווירטואלי, שמשתמשת באמצעים הטכנולוגיים שהגיעה אליה, בכדי לכוף עליו את מה שנוגד לטבעו.

 

מול הכוח העצמתי הזה של הרוח, מציב האסלאם את העוצמה הביתית שלו!

 

אז בבקשה לא לזלזל בתרבות, רק בגלל שקשה לנו להבינה ולקבלה. כי הזלזול הזה, יחזור אלינו בחזרה כבומרנג, באי היכולת לתת לה מענה תרבותי ואפילו מעשי הולם.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.